Prowadzący

Ad Spectatores

Pierwszy spektakl Ad Spectato­res powstał w marcu 1997 roku we Wrocławiu. Teatr istnieje od października 2000 roku, jego powstaniu towarzyszyła idea, by stać się alternatywą dla teatrów państwowych oraz miejscem wszelkich możliwych eksperymentów na polu dramaturgicznym, aktorskim i inscenizacyjnym. Na początku działalności zespół tworzyli studenci I i II roku wrocławskiej szkoły teatralnej.

Obecnie Ad Spectatores jest największym teatrem prywatnym we Wrocławiu. Posiada trzy sceny: w Bro­warze Mieszczańskim przy ul. Hubskiej (czynną od wio­sny do jesieni), scenę kameralną w podziemiach Dwor­ca Głównego PKP oraz scenę we wschodnim skrzydle tego samego dworca. Rocznie granych jest około sto pięćdziesiąt przedstawień (w tym od pięciu do sześciu premier). Ad Spectatores prezentowało swoje spekta­kle w Moskwie, Berlinie i Bratysławie. Gościło także na swoich scenach artystów z Moskwy, Berlina, Freiburga, Nowego Jorku i Deyton.

Teatr zatrudnia przeszło dwadzieścia osób. Zespół tworzą absolwenci wydziałów aktorskich z Wrocławia, Krakowa i Łodzi, a także absolwenci wrocławskiej ASP, Politechniki oraz warszawskiej Akademii Teatralnej. Możemy poszczycić się współpracą z aktorami wro­cławskich teatrów, Współczesnego i Polskiego. Dyrek­torem Artystycznym jest Maciej Masztalski, nomino­wany w roku 2005 w plebiscycie „Dolnośląski Brylant Roku” w kategorii „Osobowość twórcza roku”.

Nazwa Ad Spectatores odzwierciedla przesłanie uprawianego przez nas rodzaju teatru. W realizowa­nych projektach zakłócamy iluzję czwartej ściany, jaką stanowi klasyczne okno sceny. Przenosimy akcję spektakli pomiędzy widzów, którzy mają być przez nią osaczeni i przeszywani. Termin Ad Spectatores w wolnym tłumaczeniu oznacza „do widzów”. Naszym celem jest stworzenie fikcyjnego świata, w którym pu­bliczność choć na chwilę mogłaby zapomnieć o świecie rzeczywistym. Wyznawana przez nas koncepcja sztuki nie jest nowa, nie wynika także z panującej mody. Sta­ramy się tylko oddać widowni, co jej należne: rozrywkę, możliwość uczestniczenia w spektaklu i dyskusji, czy­sty odbiór oraz serdeczne przyjęcie w teatrze. Pod tym względem staramy się powrócić do korzeni, kiedy teatr odwiedzali wszyscy, był niemal wszędzie, a potrzeba jego istnienia wynikała z potrzeb odbiorców.

Do dnia dzisiejszego Teatr zrealizował trzydzieści pięć premier. Wśród nich są spektakle grane w jadą­cym pociągu czy na płynącym statku, w poruszających się po mieście samochodach oraz na klasycznej sce­nie, przez co Teatr na trwałe wpisuje się w życie kultu­ralne Wrocławia.

Ad Spectatores utrzymywany jest w dużej mierze z dotacji gminy Wrocław, prywatnych sponsorów, fun­dacji i działalności statutowej.

www.adspecatores.art.pl

 

Maciej Masztalski

pochodzi ze Świdnicy. W roku 2001 obro­nił dyplom w pracowni Natalii Lach-Lachowicz w Wyższym Studium Fotografii afa we Wro­cławiu. W latach 2002–2006 studiował w warszawskiej Szkole Teatralnej na Wydziale Wiedza o Teatrze. W roku 2000 założył we Wrocławiu wraz ze studentami pierw­szego roku Wydziału Aktorskiego wrocławskiej PWST Teatr Ad Spectatores. W roku 2005 otrzymał Nagrodę Specjalną Prezesa Telewizji za całokształt twórczości. W tym samym roku był nominowany w plebiscycie tele­wizyjnym Dolnośląski Brylant Roku, przegrał z Leszkiem Możdżerem. Czterokrotnie nominowany do nagrody Ga­zety Wyborczej Warto. Otrzymał ją w roku 2012 za reali­zację spektaklu 9-rekonstrukcja. W ciągu dwunastu lat działalności wyreżyserował czterdzieści trzy spektakle, zagrał w dwunastu. W swojej twórczości anektuje natu­ralne przestrzenie do działań teatralnych. Realizował spektakle zarówno w prywatnych domach, na statkach, w pociągach, samochodach, na skrzyżowaniach ulic, w budynkach użyteczności publicznej, jak i na klasycz­nej scenie. Poruszał tematy polityczne, tworzył spekta­kle dokumentalne, komediowe, muzyczne oraz scenicz­ne impresje.

Zjazd III
Szaleństwo i metoda

4–8 listopada 2015
Wrocław, Instytut im. Jerzego Grotowskiego / Wrocław, Teatr Ad Spectatores