Prowadzący

Teatr Porywacze Ciał

to zdaniem krytyków jedna z najciekawszych niezależnych grup teatralnych w Polsce. Zespół założyli w 1992 roku Katarzyna Pawłowska i Maciej Adamczyk. W swoich autorskich spektaklach twórcy mierzą się z mitami pop kultury, kpią z nich, przedrzeźniają je, a jednocześnie pokazują, jak dalece są przez nie ukształtowani. Z dużą swobodą poruszają się we współczesnej przestrzeni kulturowej, cytują, komentują, przetwarzają obrazy i wątki zaczerpnięte z innych dziedzin sztuki. Zespół od początku działalności podjął próbę czytania nowej rzeczywistości, a jego sposób funkcjonowania jest rezultatem świadomej decyzji o programowo indywidualnym, niepowtarzającym znanych wzorów charakterze twórczości. Teatr wykorzystuje możliwości poetyki teatru alternatywnego, nie podkreśla jednak swojego alternatywnego rodowodu. Tworzą go zawodowi aktorzy, którzy wybrali pracę w teatrze nieinstytucjonalnym. Sami piszą scenariusze, tworzą scenografię, reżyserują, grają na scenie. Teatr Porywacze Ciał zrywa z dziedzictwem neoawangardy: z mitem kontestatorstwa, z utopią naprawy świata, z przebrzmiałą estetyką. Tworzy własny język teatralny, własny styl w oparciu o estetykę postmodernistyczną. Artyści świadomie posługują się w swoich spektaklach strategią parodii i pastiszu.

Każde przedstawienie jest wynikiem nowej sytuacji, inspiracji, pomysłów. W spektaklach twórcy testują różne formy i konwencje teatralne, wykorzystują stylistykę wodewilu, kabaretu, happeningu i sztuki performance, balansują między bezpośredniością psychodramy a dystansem metafory. Teatr Porywacze Ciał buduje w swoich spektaklach nastrój prowokacji myślowej, językowej i formalnej. Tropi „mitologie codzienne”, które wytworzyło i wciąż na nowo tworzy współczesne społeczeństwo konsumpcyjne. Swoimi przedstawieniami dają wyraz istnienia kultury karnawałowej, którą cechuje pluralizm przekonań, stylów życia, form zachowań i zarazem zachwianie uniwersalnych wartości.

Nazwa Teatru pochodzi od nakręconego w 1956 roku filmu Dona Siegela Inwazja porywaczy ciał, w którym ludzi zastępowały podrzucone przez kosmitów bezduszne kopie człowieka. Objawy zaniku uczuć posiadają bohaterowie spektakli Porywaczy Ciał.

Do tej pory zespół zrealizował 27 spektakli, m.in.: Stand Up (monodram Macieja Adamczyka, 2016), Szyszynka (2015), Hultaje (widowisko plenerowe, 2014), Partytury rzeczywistości (2013), Zapis automatyczny (monodram Macieja Adamczyka, 2012), Inwazja według Porywaczy Ciał (2010), Parada śmiesznych twarzyRekord (widowiska plenerowe, 2003), Technologia sukcesu (1998), Minimal (1997), Świnie (1995), I Love You (1993) i Psy (1993).

www.porywaczecial.art.pl

 

Maciej Adamczyk

jest absolwentem PWST we Wrocławiu. Aktor, reżyser i dramaturg z wieloletnim doświadczeniem w prowadzeniu zajęć aktorskich i teatralnych (projekty edukacyjne w Polsce i Europie). Współtwórca Teatru Porywacze Ciał. Współpracował z: Teatrem Łaźnia Nowa w Krakowie, Teatrem Wybrzeże w Gdańsku i Teatrem Współczesnym w Radomiu. Laureat następujących wyróżnień: Najlepsza rola męska na 48 Hour Film Project Warsaw za rolę w filmie Film o bieganiu, Grand Prix za rolę w spektaklu Zapis automatyczny podczas X Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w Warszawie, Grand Prix za rolę w spektaklu VERY podczas V Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w Warszawie, Najlepsza rola męska w spektaklu Tajemnica wg Gombrowicza na Międzynarodowym Festiwalu Gombrowiczowskim w Radomiu, Najlepsza rola męska w spektaklu Wyrzeczenie na Targach Nowej Dramaturgii w Radomiu.

 

Katarzyna Pawłowska

jest aktorką, absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (Wydział Zamiejscowy we Wrocławiu); reżyserka, współtwórczyni niezależnego, wielokrotnie nagradzanego w kraju i za granicą Teatru Porywacze Ciał z Poznania. Od przeszło dwudziestu lat prowadzi warsztaty aktorskie oparte na autorskim, wypracowanym przez lata praktyki (i sprawdzonym) programie.

W 2013 roku założyła Studio Osobowości Teatru Porywacze Ciał w Poznaniu, gdzie w kameralnym gronie pracuje nad rozwojem osobowości uczestników w różnym wieku i na różnych poziomach umiejętności aktorskich. Podejmuje współpracę z zarówno z artystami profesjonalnymi, jak i amatorami. W 2015 roku została zaproszona do projektu Śląskie Laboratorium Pedagogiki Teatru, gdzie według autorskiego scenariusza napisanego na podstawie historii uczestników projektu, wyreżyserowała spektakl Dextral.

Zjazd IX
Dwuznacznie, cynicznie i poważnie

25–29 maja 2016
Wrocław, Instytut im. Jerzego Grotowskiego