Pracownia || ROSA
Kropla
Sesje pracy prowadzone przez Marię Bohdziewicz, Macieja Zakrzewskiego, Grzegorza Ziółkowskiego z PRACOWNI || ROSA
Autor
10–14 lutego 2016
Wrocław, Instytut im. Jerzego Grotowskiego
Rytm-w-działaniu
Prowadzący: Maciej Zakrzewski, asysta Maria Bohdziewicz
Studiowanie podstawowych wzorców rytmicznych i bardziej złożonych kompozycji wykonywanych w całej grupie lub w grupie podzielonej na mniejsze zespoły, które zestrajają się ze sobą. Działania rytmiczne wpisywane są też często w przestrzeń o zdefiniowanych kształtach i prowadzone mogą być w różnych określonych formacjach.
Przepływ
Prowadzący: Maria Bohdziewicz (grupa „Kropla”) i Maciej Zakrzewski (grupa „Kamień”)
Kompleksowa praktyka, która skupia się na lekkości działań, ich płynności i koordynacji z oddychaniem i – dalej – z mową. Ważnym aspektem jest w niej organiczność akcji, która powinna angażować cały organizm (przede wszystkim oddech i fizyczność), co prowadzić ma do obudzenia czujności ciała i odczucia własnej zwierzęcości. Na „Przepływ” składa się kilkanaście precyzyjnie określonych działań fizycznych o tanecznym charakterze.
Balansowanie przestrzeni
Prowadzący: Maria Bohdziewicz (grupa „Kropla”) i Maciej Zakrzewski (grupa „Kamień”)
Jest to ćwiczenie ruchowe typu „Podążaj za prowadzącym”, polegające na równomiernym wypełnieniu wyznaczonej przestrzeni uczestnikami, którzy muszą szybko odnotowywać i reagować na wszelkie zmiany w układzie przestrzennym i charakterze ruchu, tzn. w dynamice, rytmie i tempie, wprowadzane przez prowadzącego.
Postawa wojownika
Prowadzący: Grzegorz Ziółkowski
Praktyka, której zadaniem jest wyrobienie w uczestnikach umiejętności udzielania szybkiej i adekwatnej odpowiedzi w sytuacjach zagrożenia, takich jak napaść czy walka. Używa się w niej kończyn, kijów i innych rodzajów broni. Prowadzi do wyrobienia w sobie postawy otwartości (w tym otwartej percepcji), zapewnia też elastyczne ciało.
Impulsy
Prowadzący: Grzegorz Ziółkowski
Grupowe zabawy, których podstawowym celem jest otwarcie uczestników na siebie nawzajem i uwrażliwienie na dynamikę grupy. Zabawy te przyczyniają się do wyrobienia w uczestnikach świadomości ciała i szybkości, i swobody reagowania.
Działania partnerskie
Prowadzący: Grzegorz Ziółkowski, asysta Maria Bohdziewicz, akompaniament Maciej Zakrzewski
Szereg określonych ćwiczeń/działań partnerskich, które – poprzez wsłuchanie w partnera – pomagają w otwarciu się na drugą osobę i w poszukiwaniu z nią harmonii. Punkt skupienia uwagi przenosi się z „ja” wykonawcy na partnera interakcji. Dzięki wzajemnemu słuchaniu, prowadzeniu i koordynacji – działania przybierają postać „tańczonego dialogu”, podczas którego zaistnieć mogą różne wymiary międzyludzkiego spotkania. Działania obejmują zarówno sposoby wchodzenia w relację i jej przerywania, prowadzenia, jak i przystanki we wspólnej podróży, gdy jeden z uczestników działania ma za zadanie zadbać o odpoczynek drugiego.
Transformacje i kontrasty
Prowadzący: Grzegorz Ziółkowski, asysta Maria Bohdziewicz, akompaniament Maciej Zakrzewski
Improwizacje kontrastowe skupiają się na przeciwstawnych jakościach działania (szybko / wolno; miękko / twardo itd.) i zachowania (flegmatycznie / dynamicznie; ekstrawertycznie / introwertycznie itd.) i badaniu ich potencjału z uwagi na aktorstwo komiczne; z kolei improwizacje transformacyjne polegają na studiowaniu różnych przeobrażeń (przemiana w błazny, potwory lub zwierzęta; przemiana całkowita lub częściowa; przemiana błyskawiczna lub stopniowa) i ich potencjału w graniu postaci groteskowych lub surrealistycznych.
Słowo-w-działaniu
Prowadzący: Grzegorz Ziółkowski
Praktyka mająca na celu uświadomienie uczestnikom, że głos stanowi przedłużenie ciała, jest w nim zakorzeniony i z nim związany. Otwiera przed aktorami wachlarz możliwości w potraktowaniu głosu jako narzędzia i pomaga w pozbyciu się uprzedzeń dotyczących własnych możliwości wokalnych.