Prowadzący

Odin Teatret

powstał w 1964 r oku w Oslo w Norwegii, dwa lata później przeniósł się do Holstebro w Da­nii, zmieniając nazwę na Nordisk Teaterlaboratorium/Odin Teatret. Obecni członkowie grupy pochodzą z dwunastu krajów i trzech kontynentów. Działania laboratorium obejmują m.in.: tworzenie własnych przedstawień, prezentowa­nych w siedzibie, podczas objazdów Danii, a także za granicą; bartery z różnymi środowiskami w Holstebro oraz poza nim; organizację spotkań grup teatralnych; działania pedagogiczne w Danii i za granicą; odby­wający się co roku Odin Week Festival; publikowanie czasopism i książek; produkcję filmów dydaktycznych; badania w zakresie antropologii teatru podczas sesji Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru (ISTA); przedstawienia wielokulturowego zespołu Theatrum Mundi; współpracę z Ośrodkiem Badań Laboratoriów Teatralnych Uniwersytetu Åarhus (CTLS); Holstebro Festuge; odbywający się co trzy lata Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Transit”, poświęcony kobietom teatru; OTA – Żywe Archiwa Pamięci Odin Teatret; re­zydencje artystyczne; przedstawienia dla dzieci, wy­stawy, koncerty, inicjatywy kulturalne, a także pracę na rzecz społeczności lokalnej w Holstebro i okolicach.

Przez ponad pięćdziesiąt lat działalności Odin Teatret, jako laboratorium, wykształciło środowisko zawodowe i badawcze, które realizuje międzydyscyplinarne pro­jekty i międzynarodową współpracę. Jednym z takich obszarów poszukiwań jest Międzynarodowa Szkoła An­tropologii Teatru (ISTA), którą w 1979 roku przekształcono w „wioskę teatralną”, gdzie aktorzy i tancerze spotykają się z badaczami w celu porównania i analizy technicz­nych podstaw ich scenicznej obecności. Inny obszar działań stanowi Theatrum Mundi Ensemble, który od wczesnych lat osiemdziesiątych prezentuje przedsta­wienia z udziałem stałej grupy artystów wywodzących się z różnych zawodowych tradycji.

Odin Teatret stworzył dotychczas siedemdziesiąt sześć przedstawień, które zaprezentowano w sześćdzie­sięciu trzech krajach, w wielu społecznych kontekstach. W tym czasie wykształciła się szczególna kultura Odin Teatret, oparta na różnorodności kulturowej i barterze: aktorzy Odin Teatret prezentują się poprzez swoją pracę określonemu środowisku, które rewanżuje się pieśnia­mi, muzyką i tańcami własnej, miejscowej kultury. Jest to wymiana przejawów kultury nie tylko wzbogacająca wiedzę na temat innych form ekspresji, ale w równym stopniu będąca społeczną interakcją pozwalającą poko­nać uprzedzenia, trudności językowe oraz różnice w my­śleniu, ferowaniu ocen i zachowaniu.

www.odinteatret.dk

Eugenio Barba

urodził się w 1936 roku w Brindisi w połu­dniowych Włoszech. Założyciel skandynawskiego laboratorium teatralnego Nordisk Teaterlaboratorium/Odin Teatret (1964), które działa do dziś w Holstebro w Danii, oraz Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru (ISTA) (1979). W roku 1954 wyemigrował do Norwegii, gdzie pracował jako spawacz i marynarz. Do Polski przyjechał w 1961 jako stypendysta UNESCO, by studiować w PWST w Warszawie. W latach 1962–1964 był asystentem Jerzego Grotowskiego w Teatrze Laboratorium podczas pracy nad Akropolis według Stanisława Wyspiańskiego oraz Tragicz­nymi dziejami doktora Fausta według Christophera Marlowe’a. Swoje doświadczenia opisał w pierwszej książce poświęconej teatrowi Jerzego Grotowskiego, Alla ricerca del teatro perduto (W poszukiwaniu teatru zaginionego, Padwa 1965).
Eugenio Barba wyreżyserował siedemdziesiąt sześć przedstawień Odin Teatret (oraz Theatrum Mundi En­semble), do których należą: Dom mego ojca (1972), Przyjdź! A nasz będzie dzień ( 1976), Popioły Brech­ta (1980), Ewangelia z Oxyrhynchos ( 1985), Talabot (1988), Kaosmos (1993), Mythos (1998), Sen Anderse­na (2005), Ur-Hamlet (2006), Chroniczne życie (2011). Spektakle Odin Teatret prezentowane były w Polsce: m.in. w Lublinie, Toruniu, Warszawie, Szczecinie i we Wrocławiu (na zaproszenie Ośrodka i Instytutu Grotow­skiego). Za swoją działalność artystyczną i naukową Eugenio Barba otrzymał doktoraty honoris causa uni­wersytetów w Århus, Ayacucho, Bolonii, Hawanie, War­szawie, Plymouth, Buenos Aires, Hongkongu, Tallinie, Edynburgu i Szanghaju oraz liczne wyróżnienia, m.in. Nagrodę Akademii Duńskiej, Nagrodę Pirandella, a tak­że Medal Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Jest członkiem zespołów redakcyjnych czasopism: „TDR: The Drama Review”, „The Journal of Performance Studies”, „New Theatre Quarterly”, „Performance Research” oraz „Teatro e Storia”, a także współzałożycielem i współre­daktorem Icarus Publishing Enterprise.

Roberta Carreri

urodziła się w 1953 roku w Mediola­nie. Jest aktorką, pedagogiem, pisarką i organizatorką. Ukończyła historię sztuki. Do zespołu Odin Teatret dołą­czyła w 1974 roku, podczas pobytu grupy w Carpignano, na południu Włoch. Od 1980 roku uczestniczy w pracach Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru (ISTA), po­znając techniki aktorskie z Japonii, Indii, Bali i Chin. Od 1980 do 1986 współpracowała z takimi mistrzami jak Katsuko Azuma (taniec buyo), Natsu Nakajima i Kazuo Ohno (taniec butō). Prowadzi na całym świecie warsz­taty i prezentuje pokaz pracy Ślady na śniegu, będący jej aktorską autobiografią. Organizuje i współprowadzi coroczny międzynarodowy Odin Week Festival, który odbywa się w Holstebro i za granicą. W 2009 roku współ­pracowała w Malezji z Masakini Theatre Company, reży­serując, wraz z Cinzią Ciaramicoli, spektakl Rumor. Jej doświadczenia zawodowe opisane zostały w książce The Actor’s Way (redakcja Erik Exe Christoffersen). W 2007 wydała własną książkę, zatytułowaną Tracce, w której wyjawia najistotniejsze aspekty aktorskiego rzemiosła: trening, nauczanie oraz drogę, jaką przebyła jako aktorka Odin Teatret. Jej artykuły ukazywały się na łamach czasopism „New Theatre Quarterly”, „Teatro e Storia”, „Máscara”, „The Open Page” oraz „Performance Research”.

Donald Kitt

urodził się w 1964 roku w Kanadzie, kilka dni po powstaniu Odin Teatret. Po studiach na uniwer­sytecie w Winnipeg, występował w wielu spektaklach. W 1989 roku współzałożył Primus Theatre – zespół tworzący oryginalne, multidyscyplinarne widowiska, które prezentował w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Europie. Po rozwiązaniu grupy w 1998 roku przeniósł się do Włoch, gdzie pracował jako aktor, nauczyciel in­struktor chodzenia na szczudłach. W 2006 roku Donald dołączył do zespołu Odin Teatret. Jest aktorem, szczudlarzem, nauczycielem, asystuje przy warsztatach oraz prowadzi grupę młodych szczudlarzy, a także aktorów uczestniczących w barterach i transformansach – teatralizacjach odbywających się w szczególnych środowiskach w Danii. Donald współpracował także z Tage Larsenem, reżyserując jego przedstawienie so­lowe The Starry Messenger.

Zjazd I
Teatr. Samotność, rzemiosło, bunt

21–25 września 2015
Wrocław, Instytut im. Jerzego Grotowskiego