Prowadzący

Ośrodek Teatralny Kana

Ośrodek Teatralny Kana założony przez Zygmunta Duczyńskiego, realizuje liczne działania o charakterze artystycznym, kulturotwórczym, edukacyjnym i badawczym – rocznie ok. sto dwadzieścia wydarzeń kulturalnych skierowanych do mieszkańców Szczecina i regionu, a także buduje międzynarodową sieć współpracy między europejskimi ośrodkami sztuki. Najważniejsze projekty Ośrodka Teatralnego Kana to: Spoiwa kultury (festiwal teatralno-muzyczny o charakterze otwartym, realizowany w Szczecinie od 1999 r., promujący różne formy i nurty sztuki europejskiej i światowej oraz tradycję różnych kultur, jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w regionie i Euroregionie, wyróżniony nagrodą Oko Recenzenta); Międzynarodowe Spotkania Teatralne OKNO-Zbliżenia (projekt prezentujący najciekawsze poszukiwania w dziedzinie teatru alternatywnego, będący również forum wymiany doświadczeń praktyków teatralnych); W poszukiwaniu tożsamości miejsca (projekt autorski łączący działania badawcze, artystyczne, dokumentacyjne i promocyjne związane z historią i współczesnością Szczecina); Matecznik (cykl spotkań z wybitnymi autorytetami, promocje książek, prezentacje spektaklu Projekt: Matka oraz warsztaty twórcze, związane z szeroko rozumianym tematem współczesnego macierzyństwa), Pobyt tolerowany (cykl działań edukacyjno-kulturalnych zakłada udział w dyskusji wokół tematu uchodźstwa i imigracji), Wokół tradycji (projekt artystyczny i edukacyjno-badawczy, stanowiący zarówno próbę ukazania i udokumentowania zanikających systemów zachowań, obrzędów i praktyk tradycyjnych, które występowały do niedawna dość powszechnie na różnych obszarach Polski), Klosterhof (działania dokumentujące na potrzeby działań artystycznych współczesnej historii budynku i terenu przylegającego do siedziby Ośrodka). Ośrodek Teatralny Kana też jest jednym z organizatorów Ogólnopolskiego Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie oraz innych ważnych dla miasta i regionu wydarzeń kulturalnych. Za działalność kulturotwórczą i promocyjną Prezydent Miasta Szczecina przyznał Teatrowi honorowy tytuł Ambasadora Szczecina.

Ośrodek jest także bazą projektów kulturotwórczych (m.in. Teatry świata, WEEKEND_100, Scena Równoległa), edukacyjnych realizowanych z partnerami (Ćpanie sztuki, Zachodniopomorska OFFensywa Teatralna, Akademia Teatru Alternatywnego, Caravan Next, EKDUS edukacja kulturowa na rzecz umiejętności społecznych) i artystycznych („Dokąd?!”, „Szachy”, „Galeria”) realizowanych przez związanych z nim twórców (m.in. Lailonia, Hotel Misery deLuxe).

Do końca 2006 roku Ośrodek był prowadzony w ramach działalności Stowarzyszenia Teatr Kana, od 1 stycznia 2007 roku jest instytucją kultury, której organizatorem jest Gmina Miasto Szczecin oraz Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego.

 

Janek Turkowski

jest menedżerem kultury, reżyserem, performerem, twórcą autorskich projektów teatralnych. Od roku 2002 koordynator kontaktów zagranicznych i członek zespołu programowego Ośrodka Teatralnego Kana. Od 2007 członek Komisji Artystycznej Przeglądu Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT. Pomysłodawca i kurator szczecińskich wydarzeń teatralnych, m.in. projektu „no.theatre.pl – norweski teatr w polskim mieście” (we współpracy z norweskim Teaterhuset Avant Garden w Trondheim) „WEEKEND_100”, przeglądu młodej sceny performatywnej z Berlina (we współpracy z Hebbel am Ufer, Sophiensaele i Ballhaus Ost). Jego projekty teatralne były pokazywane m.in. na festiwalach w Irlandii, Holandii, Norwegii, Niemczech, Austrii, Belgii, Kanadzie i Polsce.

 

Weronika Fibich

jest reżyserką, artystką interdyscyplinarną, twórczynią filmów dokumentalnych i licznych projektów artystycznych. Od 1998 roku związana z Ośrodkiem Teatralnym Kana. Oprócz działalności kulturotwórczej, edukacyjnej i programowej w ramach projektów realizowanych przez Ośrodek, od lat realizuje własną, autorską drogę twórczą. Jest autorką książek (W białej koszuli, Alfabet erotyczny, Na końcu pępka), akcji teatralnych (Galeria, Szachy, Jeśli 1. Ga3 to 2. Szwalnia Trąborybów, Szwalnia, Przeprowadzka, Recykling, Nasza szkoła, Współczynnik przenikania ciepła, Lokator, Zapisane w schronie, Historia znikania, Pobyt tolerowany, Portfolio, Nic osobistego, 7 resztek głównych, Rysunek z pamięci), filmów (Wybrany, Zamknięta 5, Heterotopia, Spoiwa kultury, Lokatorzy) oraz licznych projektów („Cudnia filmowa”, „Ćwiczenia z zapisywania świata”, „W poszukiwaniu tożsamości miejsca”, „Tkanka miasta”, „Dwa pokoje”, „Gościnność. Gość i inny”, „Nowy dom”, „Mieszkanie do sprzedania”, „Rozmowy: z portowcami, ze stoczniowcami, z reporterami”). W kręgu jej zainteresowań znajdują się działania realizowane w przestrzeni pozateatralnej, na granicy prywatnego i publicznego. Najczęściej podejmowanym przez nią tematem jest pojęcie pogranicza, wykluczenia, pamięci i tożsamości.

Zjazd X
Taniec, teatr, dokument

15–19 czerwca 2016
Goleniów, Teatr Brama / Szczecin, Ośrodek Teatralny Kana