Prowadzący
Studium Teatralne
założył Piotr Borowski w 1995 roku. W 1997 wraz z zespołem powołał stowarzyszenie, które wynajęło pomieszczenie starej fabryki na Pradze Południe. Do dzisiaj jest to miejsce, w którym grupa pracuje, gdzie odbywają się próby, spektakle, warsztaty oraz spotkania z wybitnymi ludźmi teatru. Od samego początku istnienia Studium Teatralnego (S/T) grupa działa jako niezależny zespół teatralny, korzystając z obywatelskiego prawa do zrzeszania się. Postawiła sobie za cel pogłębianie i szerzenie poczucia prawdy artystycznej, kładąc szczególny nacisk na to, żeby dotrzeć z tym przesłaniem do młodego pokolenia.
Już od pierwszego spektaklu Studium Teatralne skupiło na sobie uwagę krytyki, autorytetów teatru, a także całego grona ludzi wywodzących się z różnych grup społecznych, których poruszyły przedstawienia zespołu. Komentując spektakle, mówiono o szczerym, niekoniunkturalnym przejęciu się problemami współczesności, w których centrum zawsze pozostaje człowiek poszukujący wyższego sensu; o szczególnej etyce pracy Studium Teatralnego, opartej na zespołowości i systematycznym, pełnym oddania wysiłku. Idea pracy zespołu stoi w opozycji do współczesnych krótkotrwałych przedsięwzięć teatralnych, opiera się przede wszystkim na etosie zespołowości i ciągłym doskonaleniu się, na poszukiwaniu nowych środków wyrazu, rozwoju i dokonywaniu nieustannych artystycznych odkryć. Studium Teatralne wielokrotnie występowało na festiwalach polskich i zagranicznych, m.in.: w USA, Szwecji, na Białorusi, we Włoszech, w Brazylii, Wenezueli, Rosji, Chorwacji, Niemczech, Francji, Mołdawii, Rumunii, Urugwaju i Argentynie czy Kolumbii. Dotychczas Studium Teatralne zrealizowało spektakle: Miasto (1996), Północ (1998), Człowiek (2001), Parsifal (2004), Hamlet (2005), Niżyński (2005), Henryk Hamlet Hospital (2006), Bramy raju. Krucjata dziecięca (2007) w reżyserii Pawła Passiniego, Król kier znów na wylocie (2008), Linia powrotu (2010), Co się stało z nasza bajką? (2012), Szepty ziemi (2014), Party: take(a)part (2015).
Piotr Borowski
jest aktorem i reżyserem teatralnym, twórcą niezależnej warszawskiej sceny Studium Teatralne. W 1975 roku związał się z Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego. Brał udział m.in. w „Special Project”, projekcie organizowanym w ramach programu kultury czynnej oraz w przygotowaniach i realizacji Uniwersytetu Poszukiwań Teatru Narodów we Wrocławiu. Współzakładał Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, w którym w latach 1977–1983 był aktorem i muzykiem.
Zaproszony przez Jerzego Grotowskiego wyjechał do Włoch, gdzie w Pontederze powstawało Workcenter of Jerzy Grotowski. W latach 1985–1993 pracował przy realizacji Akcji w domenie Sztuki jako wehikułu, ostatniego projektu Grotowskiego. W 1995 roku po powrocie do Polski rozpoczął realizację niezależnego projektu teatralnego. W Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie powołał grupę zarejestrowaną we wrześniu 1997 jako „Studium Teatralne”. Ze Studium Teatralnym zrealizował do tej pory przedstawienia: Miasto, Północ, Człowiek, Parsifal, Hamlet, Henryk Hamlet Hospital, Król kier znów na wylocie na motywach książki Hanny Krall, Linia powrotu, Co się stało z naszą bajką? Hanny Krall, Szepty ziemi z tekstem Marcina Cecko oraz Party: take(a)part. W roku 2012 wyreżyserował Burzę Szekspira w Teatrze Varasanta w Bogocie w Kolumbii.
Uczestniczył w spotkaniach i prowadził warsztaty teatralne dla młodych aktorów i studentów szkół artystycznych w Brazylii, Anglii, Wenezueli, Kolumbii, we Włoszech oraz w Polsce.
Gianna Benvenuto
jest absolwentką wydziału aktorskiego szkoły teatralnej w Montevideo w Urugwaju. W 1994 roku przyjechała do Polski. W 1995 wspólnie z Piotrem Borowskim prowadziła warsztaty teatralne, z których wyłoniła się grupa teatralna istniejąca do dziś – Studium Teatralne (od 1997). Brała udział w spektaklach: Miasto, Północ, Hamlet, Henryk Hamlet Hospital, Król kier znów na wylocie, Linia powrotu oraz Party: take(a)part. Była asystentką reżysera Piotra Borowskiego w trakcie pracy nad przedstawieniami Człowiek i Parsifal. Wielokrotnie organizowała i prowadziła warsztaty teatralne w Polsce i za granicą (np.: „Crossing Borders 5” dla aktorów i studentów w Canterbury w Wielkiej Brytanii, warsztaty organizowane przez Theatre Melange i University of Kent, warsztaty dla studentów szkoły teatralnej Escuela Municipal de Arte Dramático „Margarita Xirgú” w Montevideo czy dwumiesięczne warsztaty dla studentów zagranicznych szkół aktorskich, którego organizatorem była warszawska Akademia Teatralna).
Danny Kearns
w latach 2008–2011 kształcił się na kierunku Physical Theatre (BA) w East 15 Acting School w Anglii. Podczas nauki zapoznał się z różnymi technikami teatralnymi, np. improwizacją kontaktową czy mimem cielesnym, zgłębił wiele rozmaitych form maski (od maski neutralnej po cyrkową) i biomechanikę Meyerholda. Podczas nauki doskonalił również swoje umiejętności w zakresie brazylijskiej sztuki capoeiry. Na trzecim roku studiów występował z grupą teatralną Frantic Assembly w spektaklu The Believers (2010) powstałym w Toynbee Studios w ramach projektu „Ignition”. Po ukończeniu szkoły wraz z innymi absolwentami założył zespół teatralny Fools Play Collective, wystąpił w następujących jego spektaklach: Gosolo (2011), pokazywanym m.in. na festiwalu STOFF w Sztokholmie, oraz Our Soldier (2012), prezentowanym w Londynie, Oxfordzie i Edynburgu. Uczestniczył w warsztatach z Anną-Heleną McLean oraz współpracował z Moon Fool przy adaptacji Burzy Szekspira. Asystował także podczas warsztatów teatralnych w Salesians Theatre na Malcie. W 2013 roku wziął udział w sesji prowadzonej przez Dawida Żakowskiego i sesji Regula contra Regulam w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
W listopadzie 2013 roku dołączył do zespołu Studium Teatralnego, grał w spektaklach: Król Kier znów na wylocie, Szepty ziemi oraz Party: take (a)part.
Agnė Muralytė
studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Wilnie i w Kłajpedzie, gdzie w 2015 roku ukończyła Wydział Aktorski. W roku 2009 brała udział w projekcie teatralnym „Sztuka konfliktu” w ramach programu „Młodzież w działaniu” w Krakowie; w tym samym czasie współpracowała z Teatrem Nie Teraz z Tarnowa. W latach 2012–2015 występowała w Teatrze Młodzieżowym w Kłajpedzie założonym w trakcie studiów. Latem 2013 roku grała w przedstawieniu ulicznym we Francji. W 2015 brała udział w letniej szkole teatralnej w Rosji, której rezultatem było uliczne przedstawienie pokazane w Moskwie. Uczestniczyła też w różnych festiwalach teatralnych, takich jak: Wioska Teatralna w Węgajtach, Odin Week Festival w Danii, a także w warsztatach plastycznych i derwiszów prowadzonych przez Pierre’a Nadauda i Zya Azizi. W listopadzie 2015 roku dołączyła do zespołu Studium Teatralnego.
20–24 stycznia 2016
Goleniów, Teatr Brama
Dokumentacja kreatywna
Czy pamięć jest ważna?
Zdjęcia z warsztatów prowadzonych przez Piotra Borowskiego i zespół
Eduardo González Cámara
Czy pamięć jest ważna?
Nagrania fragmentów warsztatów prowadzonych przez Piotra Borowskiego i zespół
Eduardo González Cámara
Goleniowski off topic
Rozmowa z Piotrem Borowskim
Jacek Panek