Prowadzący

Teatr CHOREA

Teatr CHOREA to prężna i niepoliczalna grupa artystów, performerów, muzy­ków, tancerzy, aktorów, prak­tyków i teoretyków teatru. Od 2007 roku posiada swoje stałe miejsce w dawnych fabrykach Scheiblera przy ul. Ty­mienieckiego 3 w Łodzi, gdzie wraz z fundacją Łódź Art Center stworzyła Fabrykę Sztuki. W Fabryce Sztuki CHOREA koordynuje działalność teatralną, edukacyjną i społeczną.

CHOREA współpracuje z wieloma grupami i artystami z Polski i ze świata. Zrealizowała kilkanaście spektakli, m.in. z brytyjską grupą Earthfall, amerykańskim cho­reografem Robertem Haydenem, mistrzem tańca butō Kanem Katsurą z Japonii, amerykańską choreografką Rosaną Gamson, izraelską reżyserką Ruthie Oster­man, grupą neTTheatre z Lublina, Teatrem Kana ze Szczecina, Teatrem Brama z Goleniowa. Stale pracuje z wieloma indywidualnymi, doświadczonymi i uznany­mi artystami, jak również z amatorami, studentami, wolontariuszami, ludźmi pełnymi ciekawości świata, poszukującymi i aktywnymi: pod skrzydłami teatru działa Wielki Chór Młodej Chorei oraz teatralny zespół Adama Biedrzyckiego, który rozpoczął swą pracę od re­alizacji spektaklu Brzydal w 2013 roku. Teatr regularnie prowadzi cykle warsztatów teatralnych i muzycznych, w Polsce i za granicą. W sierpniu 2010, 2012 i 2014 roku odbyły się trzy edycje Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego RETRO/PER/SPEKTYWY organizowanego przez zespół teatru.

www.chorea.com.pl

 

Tomasz Rodowicz

jest ak­torem, reżyserem, muzykiem, pedagogiem, historykiem filo­zofii, pszczelarzem. Współza­łożyciel pierwszego w Polsce ośrodka socjoterapii dla mło­dzieży uzależnionej od narko­tyków (1972). Współpracownik Teatru Laboratorium we Wrocławiu (1974–1976). Współtwórca Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” (1977); brał udział w spek­taklach: Spektakl Wieczorny, Gusła, Żywot protopopa Awwakuma, Carmina Burana i Metamorfozy. W latach 1977–2004 współtwórca i uczestnik wszystkich przed­sięwzięć artystycznych, badawczych i dydaktycznych OPT „Gardzienice”. W roku 2001 (wraz z Maciejem Ry­chłym) utworzył projekt muzyczno-badawczy Orkiestra Antyczna, odtwarzający antyczne instrumenty i źródła muzyki europejskiej. Z Orkiestry Antycznej i Tańców Labiryntu Doroty Porowskiej i Elżbiety Rojek powstało w roku 2004 Stowarzyszenie Teatralne „Chorea”, które­go jest prezesem i liderem. Od 2003 roku współpracuje m.in. z walijską grupą Earthfall Dance, z którą CHOREA opracowała trylogię dramatyczną: Hode Galatan, Po Ptakach, Bakkus (współreżyser i aktor). Stworzył mu­zykę do pierwszego spektaklu CHOREI – Tezeusza w la­biryncie ( 2004), jako aktor występuje w większości spektakli przygotowanych przez CHOREĘ: m.in. Po Pta­kach, Bakkus, Taniec lasu, Szczeźli, Śpiewy Eurypide­sa, Szpera’42. Jest reżyserem granych przez CHOREĘ przedstawień: Taniec lasu, Śpiewy Eurypidesa; Gry (w) pana Cogito, Bachantki, Grotowski-próba odwrotu, napewnomoże, Szpera’ 42 (2012 – wraz z Ruthie Osterman). Od 2007 roku siedzibą CHOREI jest Fabryka Sztuki w Łodzi, której jest współzałożycielem i dyrekto­rem artystycznym. Jedno z ostatnich widowisk tanecz­no-muzycznych i przedsięwzięć o charakterze eduka­cyjno-artystycznym CHOREI to: wielokrotnie nagradzane Oratorium Dance Project, integrujące młodych ludzi (często z podlegających wykluczeniu środowisk) z pro­fesjonalnymi artystami; koncerty Pieśni Świata w wy­konaniu Wielkiego Chóru Młodej Chorei; a społeczno­-artystyczne programy to m.in.: poświęcony dzieciom z domów dziecka „Uwaga Człowiek! Napięcia miasta”, „Lulabajki”, bezomnym „Wszędodomni” oraz adreso­wany m.in. do seniorów „Pamięć ciała/Pamięć miej­sca/Pamięć pustki”. W roku 2007 (z Pawłem Passinim) założył w Srebrnej Górze (w Górach Sowich) pierwszy w Europie teatr internetowy neTTheatre. Jest także wy­kładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Te­lewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, oraz twórcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego RETRO/PER/SPEKTYWY CHOREA.

 

Janusz Adam Biedrzycki

jest aktorem, tancerzem, choreografem i instruktorem teatralnym. Absolwent Wydziału Humanistycznego na Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Ukończył też Zarządza­nie kulturą na Uniwersytecie Łódzkim. Współzałoży­ciel i członek Teatru CHOREA. Współpracował ze Sto­warzyszeniem Integracji Społecznej przy warsztatach terapii zajęciowej, członek kursu „Pedagog w Teatrze” organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbignie­wa Raszewskiego w Warszawie. Autor choreografii do spektakli Koguty Borsuki i inne Kozły... oraz monodra­mu UpadekPsychoSomaticGaym. Pomysłodawca i re­alizator cyklu warsztatów zakończonych spektaklem Brzydal. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2013 i 2014 roku. Reżyser spektaklu Vidomi z udziałem młodzieży niewidomej i słabowi­dzącej w ramach półrocznego projektu „Artimpulsy”.

 

Tomasz Krzyżanowski

jest kompozytorem i mul­tiinstrumentalistą. Współzałożyciel i kierownik mu­zyczny Teatru CHOREA. Autor muzyki do wielu spektakli i koncertów. Z Teatrem CHOREA zrealizował m.in.: wido­wisko taneczno-muzyczne Oratorium Dance Project, przy którym odpowiadał za kompozycję i orkiestrację na 100-osobowy chór i prowadził 60 osobową Orkie­strę Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej i zespół jazzowy. Został nagrodzony przez łódzkie środowisko teatralne Złotą Maską. Stworzył oprawę muzyczną do spektakli CHOREI: Gry [w] Pana Cogito, Grotowski – próba od­wrotu, Pieśni antyczne, Gilgamesz – koncert na chór, trio jazzowe i kwartet smyczkowy, Pieśni świata, Lu­labajki, Rytm języka, Córka swojej matki, Antygona, Derby.Białoczerwoni; a także do takich spektakli jak TOV/DOBRO, Tehilim/Psalmy, Mnemotechniki, Pobyt tolerowany, Księga dżungli, Dwa pokoje. Przestrzeń prywatna, publiczna, Król Maciuś I, Cudowna lampa Aladyna, Dialogus de Passione. Prowadzi warsztaty muzyczne i teatralne w Polsce (m.in. dla Narodowego Centrum Kultury) i za granicą.

 

Dorota Porowska

jest aktorką, reżyserką, per­formerką. W latach 1984–2004 aktorka w Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, gdzie zagrała w spektaklach: Spektakl Wieczorny, Gusła, Żywot pro­topopa Awwakuma, Carmina Burana, Metamorfozy. Jest także współtwórczynią Tańców Labiryntu, grupy powstałej w Gardzienicach. Współzałożycielka Teatru CHOREA, grała w następujących spektaklach: Teze­usz w Labiryncie, Po Ptakach, Bakkus, Śpiewy Eury­pidesa, Antygona, Oratorium Dance Project, a także w Merdytacjach, w Śnie nocy letniej, zrealizowanym we współpracy z więźniami Zakładu Karnego w Opolu Lub. Wyreżyserowała Tezeusza w Labiryncie (wraz z Elżbietą Rojek), Antygonę, Siedem miliardów imion boga, Rok 2012 we współpracy z białoruskim Korniag Theatre, organizowała warsztaty m.in. w Instytucie Kultury Polskiej na UW, krakowskiej Akademii Teatral­nej oraz w wielu miejscach w kraju i za granicą. Prowa­dzi ożywioną działalność edukacyjną, realizuje projekty społeczne, m.in. w ramach cyklu „Uwaga Człowiek! Napięcia miasta”.

 

Elina Toneva

urodziła się w Sofii. Pieśniarka, ak­torka, trenerka samoobrony i walki wręcz Krav Maga. Wykładowczyni ruchu scenicznego w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. Współzałożycielka Teatru CHOREA. Od naj­młodszych lat interesuje się tradycyjnym folklorem bułgarskim, śpiewa i poznaje pieśni ludowe z różnych regionów Bułgarii ze szczególnym zamiłowaniem do pieśni rodopskich. Brała udział w większości spekta­kli i koncertów Teatru CHOREA. Prowadziła warsztaty muzyczno-teatralne w Polsce i za granicą.

Zjazd II
Rytm. Harmonia. Emocje

7–11 października 2015
Szczecin, Ośrodek Teatralny Kana / Goleniów, Teatr Brama