Teatr CHOREA

Aktor wielowymiarowy: ciało/ruch/głos

Warsztaty prowadzone przez Janusza Adama Biedrzyckiego, Tomasza Krzyżanowskiego, Dorotę Porowską i Elinę Tonevę

Zjazd II
Rytm. Harmonia. Emocje

7–11 października 2015
Szczecin, Ośrodek Teatralny Kana / Goleniów, Teatr Brama

Warsztaty to intensywny trening aktorski i szansa do­świadczenia na własnym ciele bazowego zjawiska cho­rei – trójjedni, czyli połączenia ruchu, dźwięku i słowa w jednym działaniu. W trakcie warsztatów koncentruje­my się na pracy w grupie, pracy z ciałem, głosem i ryt­mem oraz na poszukiwaniu możliwości używania przez aktora wszystkich tych form ekspresji jednocześnie. Staramy się uruchomić „organiczność” aktora na sposób zbliżony do tego, jak definiował ją Grotowski. W metodzie CHOREI zawsze obecne są dwa główne wy­znaczniki jakości: intensywność i ryzyko – zarówno fi­zyczne, jak i to wynikające z konieczności przełamania własnych ograniczeń. Nie chodzi nam o pokazywanie i uczenie technik, ale o uruchomienie kreatywności każdego z uczestników. W trakcie naszych warsztatów zawsze dążymy do stworzenia nowego, twórczego spo­tkania i kreatywnego, artystycznego wydarzenia.

Warsztaty rozpoczyna intensywny trening fizyczny opracowany przez aktorów CHOREI, na który składają się: elementy akrobatyki, podstawy pracy z partnerem i przestrzenią, wzajemna uwaga, asekuracja, świado­mość własnego ciała, świadomość bycia częścią grupy. Kolejnym etapem pracy jest łączenie struktur rucho­wych wypracowanych samodzielnie przez uczestników z poznanymi podczas warsztatów muzycznymi układa­mi polirytmicznymi. Podstawowe ćwiczenia oddecho­we, uruchamianie rezonatorów i praca nad barwą głosu posłużą rozwijaniu naturalnych możliwości głosowych uczestników. Następnym krokiem będzie budowanie złożonych współbrzmień harmonicznych i nauka pieśni polifonicznych z różnych tradycji m.in. pieśni antycznej Grecji w opracowaniach CHOREI. Istotnym elementem warsztatów jest praca z rytmem, która opiera się na naszej metodzie realizowania tekstu i muzyki na sce­nie. Główny nacisk kładziemy na rytmy nieregularne – bazowe dla realizacji tekstów i muzyki Antyku, wy­stępujące obecnie na Bałkanach, Bliskim Wschodzie, w Indiach czy Pakistanie oraz jazzie. Kombinacja pracy z użyciem głosu, złożonych sekwencji kroków i zrytmi­zowanego gestu ciała poprowadzi uczestników do uru­chomienia muzyczności całego ciała, poczucia pulsu i energii grupy, a także poznania czegoś co nazywamy medytacją w ruchu.